5 praw klienta, ktre najczęściej naruszają banki

Wrzesień 06 13:52 2017 Wydrukuj ten artykuł

Niektre banki, jak i nawet instytucję kredytodawcze, ktre oferują pożyczki przez internet bez względu na wszystkie wysiłki organw regulacyjnych, nadal naruszają prawa klientw. Jakie „grzechy” są właściwe w instytucjach kredytowych?

1. Wprowadzenie dodatkowych opłat

Bardzo powszechna praktyka w środowisku bankowcw „przepisać” nieuważnemu klientowi nieuzasadnioną komisję. Na przykład, za wypłatę gotwki lub za obsługę pożyczki. Należy pamiętać, że pobieranie opłat za narzucone przez bank usługi jest nielegalne. Warto wiedzieć: nawet jeśli klient, już spłacił swj kredyt, według umowy istnieje okres, po ktrym można odzyskać nielegalnie wymaganą przez bank prowizję.

2. Niewłaściwe sporządzanie umw

Banki często zawierają w umowach dość niejasne zrozumiałe punkty, w rzeczywistości naruszające prawo. Oto ich lista:

– obowiązek zapłaty dodatkowych opłat (patrz punkt 1);
– zakaz wypłaty kredytu gotwkowego;
– prawo bankowe, może zerwać umowę jednostronnie i domagać się wcześniejszej spłaty pożyczki;
– prawo banku, spisywania pieniędzy z konta;
– niezdolność sądzić się z bankiem.

Rwnież niektre banki i instytucje finansowe oferujące pożyczki przez internet bez zaświadczeń, drobnym drukiem wskazują w umowie warunek: wniosek jest ofertą publiczną. To znaczy, że klient jednocześnie akceptuje warunki publicznej umowy kredytu, na wypadek pźniejszego zatwierdzenia banku wydającego kredytu.

3. Narzucanie ubezpieczenia

Zanim „zachęcą” klienta do niepotrzebnego ubezpieczenia, bank zobowiązany jest poinformować klienta, że może on wybierać między kredytem z ubezpieczeniem i kredytem bez ubezpieczenia.

Przy tym warto pamiętać, że rezygnacja z dobrowolnego ubezpieczenia nie może obwiniać bankierw za odmowy w nadaniu pożyczki (nie ma rżnicy, jest to długoterminowy kredyt lub pożyczka przez sms). To znaczy, że bank powinien zapewnić klientowi alternatywę kredytu.

Warto pamiętać: bank nie ma prawa ograniczać wybr klienta jedną konkretną formą ubezpieczenia.

4. Rozpowszechnianie poufnych informacji o klientach

Wydawałoby się, jest to proste bank nie ma żadnego prawa rozpowszechniać tajnych informacji o swoich klientach. Czyli, w szczeglności, instytucja finansowa nie może podzielić się informacją z krewnymi, przyjaciłmi lub znajomymi kredytobiorcy, aby za pomocą tego, na przykład, mieć na niego presję psychologiczną.

Warto pamiętać, że nawet jeśli takie warunki określone są w umowie pożyczki, ustawodawca uważa, że są one nielegalne.

5) Odmowa wypłaty środkw z konta depozytowego i przedłużenie okresu transferu środkw

Czasami banki docierają, do tego, że nie chcą wydawać pieniędzy klienta, inwestowane im wcześniej na konto depozytowe. Przyczyna, oczywiście, może być najbardziej trywialna na przykład kwota depozytu jest tak wielka, że w oddziale instytucji kredytowej, po prostu na razie nie ma takich pieniędzy. Aby uniknąć takiej sytuacji, należy z wyprzedzeniem powiadomić bank o chęci wypłacić określoną sumę pieniędzy. Odmowa wydania środkw z wkładu w każdym przypadku będzie stanowić naruszenie prawa.

Jeszcze jedno naruszenie: Nadmierne przedłużenie okresu transferu środkw. Jest to jedna z najczęstszych skarg klientw. Należy pamiętać, że termin przelewu z konta jednego banku na konto innego powinno być zrealizowane w ciągu pięciu dni.

Gdzie złożyć skargę na bank lub instytucję pozabankową?

Przedstawiciele Banku centralnego radzą przede wszystkim iść do banku i wszystko wyjaśnić. Na skargę klienta instytucja finansowa powinna odpowiedzieć w pisemnej formie. Taka odpowiedź może się rwnież przydać, jeśli sprawa trafi do sądu. W skrajnym przypadku można zwrcić się do sądu.